نحوه رتبه بندی شرکت ها به چه صورت است؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)

 

زمانی که بخواهیم میزان قدرت و کیفیت ارائه خدمات یک شرکت را مورد بررسی قرار دهیم، به سراغ رتبه بندی آن می رویم. پس رتبه بندی شرکت ها در اصل یک روش عالی و ساده برای انتخاب شرکت معتبر و توانا می باشد. از نظر حقوقی برای آغاز همکاری با یک شرکت، اولین قدم بررسی رتبه آن است.

اصولا شرکت هایی که از رتبه خوبی برخوردار هستند، بدون هیچ نگرانی در مناقصه ها شرکت می کنند. حتی برای بستن قرارداد با دیگر شرکت ها نیز این گرید شرکت می تواند یک نوع امتیاز مثبت برای شرکت مورد نظر به شمار رود. به هیچ عنوان قانون خاصی مبنی بر این مسئله وجود ندارد که تمامی شرکت هایی که در مناقصه شرکت می کنند، یا اقدام به بستن قرارداد با شرکت های دیگر می نمایند، باید رتبه بالایی داشته باشند.

اما همین مسئله گرید شرکت ها باعث می شود تا شرکت های قدیمی با احتیاط بیشتری اقدام به همکاری با شرکت های جدید که از رتبه کمتری برخوردار هستند نمایند. اجازه دهید به نحوه رتبه بندی شرکت ها بپردازیم تا بدانیم این کار چه مزایایی می تواند در پی داشته باشد.

 

نحوه و روش رتبه بندی شرکت ها به چه صورت است؟
نحوه و روش رتبه بندی شرکت ها به چه صورت است؟

 

نحوه و روش رتبه بندی شرکت ها به چه صورت است؟

 

  • ثبت شرکت 

اولین قدم برای تعیین رتبه شرکت ها، ثبت شرکت است. برای این که بتوانیم یک شرکتی را در میان شرکت های دیگر رتبه بندی نماییم، ابتدا باید این شرکت در سازمان مورد نظر به ثبت رسیده باشد.

  • تعیین صلاحیت شرکت 

دومین قدم برای تعیین رتبه شرکت، تعیین صلاحیت شرکت در رتبه بندی است. معمولا صلاحیت شرکت ها طبق دستورالعمل ها و ضوابط خاصی تعیین می شود که امتیاز ها و شرایط شرکت برای تعیین این صلاحیت مورد بررسی قرار می گیرد.

  • عدم سوء پیشین

سومین قدم برای گرید شرکت عدم سوء پیشینه حرفه ای شرکت است. به هیچ عنوان نباید شرکت مورد نظر از ممنوعیت و یا محرومیتی برای انجام کارهای تجاری خود برخوردار باشد.

  • داشتن سابقه کار مفید 

به هیچ عنوان نباید مدیر شرکت به عنوان کارمند در شرکت مشغول به فعالیت باشد. از سوی دیگر مدیران و اعضای هیات مدیره موظف هستند که طبق آیین نامه کار مفیدی برای شرکت انجام داده باشند. در صورتی که شرکت امتیاز مناسب را در پارامتر های مختلف به دست بیاورد، می تواند گواهی رتبه شرکت دریافت نماید.

 

مهمترین مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت

 

مدارکی که برای رتبه بندی تمام شرکت ها نیاز است، به دو دسته مدارک الکترونیکی و فیزیکی تقسیم می شوند. این مدارک بسته به این که شرکت چه نوع فعالیتی دارد متغیر است. بدون شک برای دریافته رتبه نیاز به گذراندن مراحل پیچیده ای خواهد بود.

 

مهمترین مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت
مهمترین مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت

 

رتبه بندی شرکتها در چه بخش هایی انجام می شود؟

 

ما به طور کلی می توانیم شرکت ها را در بخش های مختلفی رتبه بندی نماییم. از جمله این بخش ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. رتبه بندی شرکتهای EPC
  2. اخذ رتبه مشاور
  3. اخذ رتبه پیمانکاری
  4. رتبه بندی انبوه سازان
  5. رتبه بندی شرکت های انفورماتیک
  6. و …

هر یک از این رتبه بندی ها دارای مراحل و مدارک مختلفی هستند. مثلا رتبه بندی مشاوران خود به مراحل: رتبه بندی مهندسین مشاور، رتبه بندی شرکت های مشاور، هزینه اخذ رتبه مشاور و شرایط و مدارک اخذ رتبه مشاور تقسیم می شوند. لازم است علاوه بر رتبه بندی نمودن شرکت ها، به کسب اطلاع در مورد این موارد نیز بپردازید.

در حالی که رتبه بندی شرکت های پیمانکاری نیز از مراحل متعددی همچون: شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری، هزینه اخذ رتبه پیمانکاری، اخذ گرید پیمانکاری و تمدید رتبه پیمانکاری برخوردار هستند. پس رتبه بندی نمودن شرکت ها از بخش های بسیاری تشکیل شده اند که باید تمام آنها را بررسی نمود.

 

هزینه رتبه بندی شرکتها چگونه محاسبه می شود؟

 

نکته مهمی که می توانیم در مورد میزان هزینه رتبه بندی شرکت ها بیان نماییم، این است که هر سطح از رتبه شرکت از هزینه خاصی برخوردار است. هر شرکت از سطح های متعددی برخوردار هستند. مثلا شرکت های انبوه سازی و پیمانکاری دارای ۵ سطح گرید بندی بوده و از سه سطح مشاوره برخوردار هستند.

در حالی که شرکت های انفورماتیک دارای ۷ سطح گرید بندی می باشند. که این سطح گرید بندی، رتبه شرکت ها را نیز کاهش میدهد. هر موسسه ای برای رتبه بندی هزینه خاصی دریافت میکند. برخی از موسسه ها برحسب مدارک شرکت، قیمت و هزینه رتبه بندی برای شرکت را تعیین می کنند.

اما شرکت های انفورماتیک هزینه ای معادل یک و نیم میلیون برای رتبه بندی باید بپردازند. هر چه میزان رتبه این شرکت ها بالاتر باشد، باید هزینه بیشتری نیز بپردازند. می توانید برای دریافت هزینه مشاور، هزینه رتبه بندی شرکت و ….  با موسسه ما ارتباط برقرار نمایید.

زیرا میزان هزینه مربوطه برای رتبه بندی، بسته به شرایط و وضعیت های خاص، متغیر می باشد. هر موسسه از هزینه رتبه بندی مخصوص به خود برخوردار بوده و آن را اعمال می نماید.

 

هزینه رتبه بندی شرکتها چگونه محاسبه می شود؟
هزینه رتبه بندی شرکتها چگونه محاسبه می شود؟

منبع : https://sabtfori.ir/

http://elisabt.blog.ir/1399/02/21/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84-%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1

https://sajat.mporg.ir/Profiling/Login

درباره ی xadoshiraz

مطلب پیشنهادی

شرایط و مدارک رتبه بندی مشاور چیست؟

نحوه اخذ رتبه مشاور به چه صورت است؟

برای تمامی شرکت های مهندسی مشاور، اخذ رتبه مشاور بسیار حائز اهمیت است. از این …